De regels rondom de hashtag

DATUM

Hashtags, wie kent ze niet. Hashtags kunnen gebruikt worden om nieuwe klanten en nieuwe relevante volgers te trekken via Instagram. Met andere woorden hashtags zijn voor jou bedrijf LEVENSBELANGRIJK. Maar weet je ook precies hoe ze gebruikt moeten worden en waarvoor ze gebruikt worden? En weet je ook dat er een verschil is tussen het gebruik van Facebook en Instagram hashtags? Wij geven je de do’s en don’ts voor Instagram hashtags.

Hashtags, wie kent ze niet. Jij gebruikt ze toch ook onder ieder Instagrambericht? Ja? Mooi! Want wie zit er tegenwoordig niet op Instagram? Hashtags kunnen gebruikt worden om nieuwe klanten en nieuwe relevante volgers te trekken. Ze werken als een effectieve extra zoekfunctie op social media platforms. Met andere woorden hashtags zijn voor jou bedrijf levensbelangrijk. Maar weet je ook hoe ze precies gebruikt moeten worden en waarvoor ze eigenlijk dienen? Wij geven je de do’s en don’ts voor het gebruik van hashtags op Instagram.

Wat is een hashtag?

Een hashtag is een label dat je aan je bericht plakt. Als mensen zoeken op de hashtag die jij hebt gebruikt, zullen ze jouw bericht tussen de zoekresultaten vinden en (hopelijk ook) liken. Mensen die een bepaalde interesse hebben, bijvoorbeeld stroopwafels, zullen jouw post met #stroopwafels sneller als aanbevolen account te zien krijgen vanuit het algoritme. Hoe vaker jouw pagina wordt aanbevolen, hoe meer volgers je dit kan opleveren. En hoe meer volgers, hoe meer naamsbekendheid jouw bedrijf krijgt. Hoe meer naamsbekendheid, hoe meer klanten er dadelijk voor jouw deur staan… Get the idea?

Do’s

De belangrijkste tip is het gebruik van jouw bedrijfsnaam in een hashtag. Hiermee kunnen bezoekers zoeken op jouw bedrijfsnaam en makkelijker jouw Instagram pagina vinden. Daarnaast is de kans groot dat tevreden klanten en bezoekers jouw bedrijfsnaam in een hashtag zullen gebruiken wanneer zij over jouw bedrijf posten. Een andere effectieve manier om snel in the picture te komen is om je eigen hashtag te bedenken en daarmee een viral tornado in gang te zetten.

Wees heel specifiek met het gebruik van hashtags voor het aantrekken van de specifieke doelgroep die jij wilt bereiken. Een hashtag #Nederland wordt om veel verschillende redenen gebruikt, waardoor jouw post minder opvalt tussen de duizenden ongerelateerde berichten die worden geplaatst. Daarentegen zou #Schiedam al veel gerichter  mensen in de omgeving kunnen trekken, omdat er minder posts met #Schiedam zijn. Het is dus vooral zaak om helder te hebben wie jouw exacte doelgroep is en waar deze zich bevindt.

Dont’s

Maak #geenlangeofgecompliceerdehashtags, simpel gezegd omdat die vrijwel onvindbaar en onleesbaar zijn. Maak #ook #geen #hashtag #van #ieder #woord, want ook dat is slecht leesbaar en levert je werkelijk niets op, behalve geïrriteerde volgers die al snel je volgers niet meer zijn.

Is er een hashtag MEGA viral gegaan? Zoals de #metoo? Gebruik die dan alleen in je post als hij ook daadwerkelijk past bij je bericht. Het wordt niet op prijs gesteld als je hashtags gebruikt die niets te maken hebben met het doel of de boodschap van jouw berichten of bedrijf.

Hoeveel hashtags en waar?

Op Instagram kunnen er maximaal 30 hashtags per post gebruikt worden. Sommige social media experts claimen dat je ze vooral alle 30 moet benutten, terwijl anderen beweren dat minder dan 10 de gouden regel is om het voor de volgers leesbaar te houden. 30 hashtags toevoegen kan handig zijn om nieuwe volgers erbij te krijgen, maar ga er niet vanuit dat dit ook relevante volgers zullen zijn. Veel hashtags leveren ook veel spam- en neppagina’s op. Het gebruik van 5 super relevante en specifieke hashtags voor jouw niche zal je veel meer kwalitatieve volgers opleveren. Dus afhankelijk van jouw doel kies je voor kwaliteit of kwantiteit; en pas je de hoeveelheid aan naarmate je doelen veranderen.

Dan de vraag: ‘waar’? Post je ze in het originele bericht of in een aparte reactie onder het bericht? Voor de effectiviteit maakt het in feite niets uit. De reden dat sommige Instagram gebruikers een apart bericht maken en daarin alle hashtags zetten, is omdat het er netter uitziet en lekkerder leest. Anderen vinden juist weer een post inclusief hashtags mooier. It’s just a matter of taste. Doe wat onderzoek naar hoe jouw berichten eruit komen te zien wanneer je de hashtags toevoegt onderaan het bericht; worden ze te lang? Overweeg ze dan apart toe te voegen in een reactie.

Hoe begin je?

Onderzoek naar relevante en passende hashtags kun je doen via Instagram zelf (door de respectievelijke hashtag in te voeren in de zoekfunctie). Bij een berichtaantal van bijvoorbeeld 30.000, zal jouw post er makkelijk met kop en schouders bovenuit kunnen steken. Maar bij een hashtag die wereldwijd vaak gebruikt wordt, en waarvan er al zo’n 100.000.000 van zijn, zal jouw bericht niet opvallen. Even tijd inplannen om te zoeken is dus zeker een aanrader.

Denk jij na het lezen van deze blog ‘#shootme #snaperniksvan #help’, waaarom besteed je het dan niet uit? De Marketingmeiden gaan strategisch voor je aan de slag en zorgen ervoor dat je professioneel vindbaar bent op social media. Feel free to call! We zijn bereikbaar op  0103074125 en een mailtje is zo verstuurd naar koffie@demarketingmeiden.nl