Social media en psychologie, dit moet je weten

DATUM

Social media marketing gaat allang niet meer alleen over het maken van leuke posts en mooie visuals. Een aantal basis principes uit de psychologie spelen een grote rol bij het opzetten van zo’n succesvolle strategie die is afgestemd op de doelgroep. In deze blog geven we je een snelcursus menselijk gedrag waar je rekening moet houden in iedere marketing strategie.

Social media marketing gaat allang niet meer alleen over het maken van leuke posts en mooie visuals. Bij het invullen van een goede strategie ben je van het begin af aan bezig met de doelgroep en hun gedrag online. Een aantal basis principes uit de psychologie spelen een grote rol bij het opzetten van zo’n succesvolle strategie die is afgestemd op de doelgroep. In deze blog geven we je een kijkje in de psychologie achter social media.

Vertrouwen

Wanneer heb jij voor het laatste met een goed gevoel iets gekocht bij een shady winkeltje of website? Waarschijnlijk nog nooit. Zoals vertrouwen de basis is voor iedere relatie, is dit ook het geval tussen bedrijfspagina’s en volgers. Je kunt via social media vertrouwen opbouwen door je als bedrijf menselijk op te stellen. Sta open voor vragen, geef volgers inzicht in hoe jouw bedrijf te werk gaat en neem ze actief mee in het verhaal van jouw merk. Warrige onduidelijke taal en vage afstandelijke berichten zijn hier dus echt een no-go, get personal!

Visueel

Het menselijk brein werkt eigenlijk heel simpel: we onthouden dingen beter als ze visueel gepresenteerd worden. Het visuele onderdeel – een video, foto of illustratie – is dus nodig om mensen te beïnvloeden en jouw merk in het geheugen van de klant te branden. Doe je dit op een leuke catchy manier, dan sleep je er nog nieuwe fans uit ook.

Goed gevoel

We zeggen het nog maar eens: een goed gevoel en die kriebel zijn het allerbelangrijkst. Van de toon die je aanslaat tot de kleuren die je gebruikt in de posts, alles draait om die positieve vibe. Spreekt de post aan, blijf je ernaar kijken en krijgen je volgers er een lekker gevoel van? Dan ben je goed bezig! Uit meerdere onderzoeken is ook gebleken dat informatie veel langer en beter blijft hangen bij mensen als de informatie op een positieve en pakkende wijze wordt gebracht. Iedereen weet heus wel dat je iets probeert te verkopen, maar door je boodschap in te pakken laten ze hun vooroordelen en bezwaren sneller achterwege. Kortom: positiviteit boeit en bindt.

FOMO

Mensen willen niks missen, en die behoefte is extreem. The Fear Of Missing Out is echt. FOMO is een psychologisch dingetje dat ervoor zorgt dat je non-stop online wilt zijn en constant op de hoogte wil zijn van de laatste trends en hypes, omdat je bang bent iets belangrijks te missen. FOMO komt het vaakst terug in de vorm van influencer marketing. Wanneer een bekende influencer een bepaald product of bedrijf aanbeveelt, zal een groot deel van de volgers dit product willen hebben. Maar ook op kleinere schaal, dus bij vrienden en familie kan FOMO al optreden. Wat de één heeft, wil de ander ook.

Conclusie

De merken die in de smaak vallen bij volgers hebben allemaal één ding gemeen: ze hebben de psychologie achter social media helemaal door. Zij spelen eigenlijk een psychologisch spelletje met iedere post die zij plaatsen. Nu hoef je geen evil genius te zijn om een social media strategie op te zetten, maar het inzicht om te weten wat de doelgroep belangrijk vindt, is wel een must. Benieuwd of jouw social media een psychologische boost kan gebruiken? We zijn bereikbaar op  0103074125 en een mailtje is zo verstuurd naar koffie@demarketingmeiden.nl