Facebook heeft de grootste make-over tot nu toe gehad, en dit vinden wij ervan

DATUM

De wereld van de social media was weer even in rep en roer: Facebook heeft afgelopen week de grootste make-over tot nu toe gehad. Deze blog gaat niet per se over de beste tips and tricks voor social media marketing, maar wel over hoe deze veranderingen de manier waarop bedrijven Facebook kunnen gebruiken gaat beïnvloeden. Must read!

Het is je waarschijnlijk niet ontgaan. De wereld van de social media was weer even in rep en roer: Facebook heeft afgelopen week de grootste make-over tot nu toe gehad. We hadden even nodig om van de schrik te bekomen en hebben deze tijd gebruikt om eens kritisch naar de veranderingen en nieuwe features te kijken. Deze blog gaat dus niet per se over de beste tips and tricks voor social media marketing, maar wel over hoe deze veranderingen de manier waarop bedrijven Facebook kunnen gebruiken gaat beïnvloeden.

Facebook ziet er anders uit

Het grootste social media kanaal gaat over van de kenmerkende blauwe look naar een strakke, witte uitstraling, and we LOVE it. Wanneer je de app opent, zal het je direct opvallen dat er weinig kleur meer te bekennen valt in de lay-out. Facebook probeert zo veel mogelijk afleiding weg te nemen zodat de aandacht volledig gevestigd wordt op de content, en om op deze manier natuurlijk de engagement te verhogen. Ook worden de tekstblokken beter leesbaar en springen kleuren in visuals er beter uit. Way to go, Facebook!

Het heeft een ander doel

Facebook heeft al een tijd geleden aangegeven terug te gaan naar de roots van social media, namelijk het in contact brengen van vrienden en familie. De algoritmes zijn op zo’n manier ingesteld dat gebruikers voornamelijk berichten van hun persoonlijke netwerk te zien krijgen. Met de nieuwe update gaan ze hier zelfs nog een stapje verder in. Groepen en evenementen krijgen beide een aparte plek in het hoofdmenu zodat mensen nog sneller kunnen navigeren naar de meer ‘privé’-interacties. De CEO, Mark Zuckerberg, legt deze ontwikkeling uit: “naast het sociale online stadsplein waar je verbonden wordt met de wereld, biedt Facebook nu ook een online woonkamer waar je kunt connecten met jouw directe omgeving in groepen en evenementen.”

Het wordt nog socialer

Facebook maakt het nu nog gemakkelijker om nieuwe connecties te leggen. Met de nieuwe feature “Meet new friends” kijkt Facebook niet langer alleen naar gemeenschappelijke vrienden, maar doen ze ook gerichte aanbevelingen voor connecties met mensen uit gedeelde communities zoals bijvoorbeeld een school, een werkplek of een stad. “Meet new friends” werkt voorlopig nog wel met een opt-in zodat je alleen mensen vindt die ook openstaan voor het leggen van nieuwe connecties.

Facebook gaat daten

Facebook is sinds een aantal jaren aan het experimenteren met een Facebook Dating feature. Dit jaar voegen ze daar een nieuwe functie genaamd “Secret Crush” aan toe. Deze feature stelt gebruikers van Facebook in staat om, á la Tinder, maximaal negen vrienden ‘anoniem naar rechts te swipen’. Pas wanneer deze persoon jou ook heeft gekozen, ontvang je een melding dat er een een match is. Als de liefde onbeantwoord blijft, zal de andere persoon het nooit weten. Facebook Dating is pas in een aantal landen beschikbaar, en we verwachten dat het nog wel even duurt voordat dit in alle landen beschikbaar wordt.

Conclusie

Met de grote verschuiving in focus naar persoonlijke connecties op Facebook is het voor bedrijven belangrijker dan ooit om de social media marketing eens goed onder de loep te nemen. Het plaatsen van berichtjes op social media kan iedereen, maar het bijhouden van een social mediastrategie met goede content en hiermee echte resultaten binnen harken, vergt inzicht in de veranderingen en een bepaalde handigheid. Onze grote marketing zus schreef hier een uitgebreide blog over.

 

We weten dat je als bedrijf wilt knallen op social media en daarom staan wij energiek voor je klaar. Bel ons op 010-3074125 of mail naar koffie@demarketingmeiden.nl