Hoe het bepalen van jouw ideale online doelgroep het verschil kan maken

DATUM

Lastig he? Goede, originele, aansprekende content maken waarmee je je klanten enthousiast maakt over jouw merk én je je kan onderscheiden van de concurrentie.. We know, we have been there! Weet je wat we ons altijd als eerste afvragen: tegen wie heb je het eigenlijk? En is dat jouw ideale doelgroep?

Lastig he? Goede, originele, aansprekende content maken waarmee je je klanten enthousiast maakt over jouw merk én je je kan onderscheiden van de concurrentie.. We know, we have been there! Weet je wat we ons altijd als eerste afvragen: tegen wie heb je het eigenlijk? En is dat jouw ideale doelgroep?

Spoiler: het geheime recept voor het creëren van echt goede content bestaat niet. Wat wel van grote invloed is, is het aanspreken van de juiste doelgroep. Inzicht in je doelgroep en hun wensen en voorkeuren is key. En hier dan een mooi samenhangend verhaal omheen creëren. En nu horen we je denken: goed verhaal, kan ik niets mee.

Wie ben ik?

Het klopt dat je met het maken van content automatisch een bepaald publiek zal aantrekken. Het is alleen absoluut geen garantie dat dit ook de beste doelgroep voor jouw bedrijf is. Jouw ideale doelgroep is het soort mensen dat graag reageert op de content, maar ook geneigd is om jouw producten te kopen dóór die content.

Het begint bij het herkennen en erkennen van deze doelgroep. Wie is je ideale klant en wat doet hij/zij online? Wat voor content vinden ze leuk en hoe win je ze voor jouw merk? Vanuit daar stippel je de verwachting, de boodschap en het doel van je content uit. Juist ook voor spontane berichten. ‘Wie moet zich aangesproken voelen?’, ‘wie moet dit leuk vinden?’, ‘wat voor reactie wil ik uitlokken?’

Wat zegt u ehh.. jij?

Vervolgens buig je je over de schrijfstijl van jouw merk. Goed om eerst te weten: de manier waarop jij als merk communiceert noem je de ‘tone of voice’. Deze manier en stijl moeten helemaal passen bij je merkpersoonlijkheid. Consistent een vaste tone of voice aanhouden in alle communicatievormen maakt je herkenbaar en vertrouwd. Je geeft hiermee je merk een stem. Over het algemeen verwachten gebruikers geen formele of al te serieuze toon op social media. Natuurlijk hangt het af van de industrie en het publiek, maar probeer het vooral licht te houden en waar nodig humor te gebruiken en persoonlijkheid te tonen. This is your moment to shine!

Keep up the #goodwork!

Goed, je hebt nu dus een idee van hoe je merk klinkt en hoe je online moet communiceren met je klanten en potentiële klanten. En nu door! Breid deze schrijfstijl uit. Bijvoorbeeld met het gebruik van Emojis, hashtags en/of uitspraken in meerdere talen. Ga bij jezelf na of dit van waarde is voor het bedrijf: ‘Kan dit?’, ‘Kunnen mijn klanten dit waarderen?’, ‘Voegt het iets toe?’ Persoonlijk zijn wij fan van alle bovenstaande, maar dat had je misschien al gemerkt. 😉 Niet alleen omdat we het ‘leuk’ vinden, maar ook omdat uit onderzoek is gebleken dat wanneer hashtags en emojis op de juiste manier worden gebruikt, je online engagement er sky high mee kan gaan!

Het is geen hogere wetenschap, maar het vereist wel even wat strategisch denkwerk. Op zoek naar iemand die dit voor je uit kan werken zodat jij snel en succesvol aan de slag kan? Call us , we’re waiting! 0103074125 of mail naar koffie@demarketingmeiden.nl