Waarom inhaken op Internationale Chocoladedag helemaal geen slecht idee is als je inspiratieloos bent

DATUM

Het lijkt wel alsof er elke dag een nieuwe (en gekkere) feestdag is die online gevierd moet worden. De reden dat deze dagen zo geliefd zijn, is dat ze bij uitstek de beste manier zijn om in te haken op zaken die jouw doelgroep belangrijk vindt. Welke dagen voor jouw bedrijf belangrijk zijn en hoe je inhaakdagen in je content strategie verwerkt? Keep reading, we have got a surprise for you!

Of het nu gaat om de ‘Internationale dag van de kat’, ‘Dag van de champagne (personal favourite) of ‘Talk Like a Pirate Day’, het lijkt wel alsof er elke dag een nieuwe (en gekkere) feestdag is die online gevierd moet worden. De reden dat deze dagen zo geliefd zijn, is dat ze bij uitstek de beste manier zijn om in te haken op zaken die jouw doelgroep belangrijk vind. Welke dagen voor jouw bedrijf belangrijk zijn en hoe je inhaakdagen in je content strategie verwerkt? Keep reading, we have got a surprise for you!

So relatable

In een tijdperk waarin social absoluut key is en we met z’n allen constant op zoek zijn naar content met een hoge ‘like- en deelfactor’, zijn inhaakdagen echt een uitkomst. Dit soort content werkt vanwege de herkenbaarheid. Posts over bijzondere dagen of evenementen blijven beter hangen omdat ze aansluiten bij de ‘belevingswereld’ van een klant of volger dan de honderden standaard advertenties of berichten die ze van bedrijven ontvangen. Bovendien hebben ze ook (indien goed uitgevoerd) een positief effect op het beeld dat volgers hebben van een bedrijf. Hoe grappiger en origineler, hoe beter!

We raden je absoluut niet aan om te doen alsof je ie-de-re dag viert en dit dan uitgebreid deelt op social media. Grote kans namelijk dat je daarmee een compleet irrelevante doelgroep zal entertainen waar je helemaal niets mee kunt of dat je eigen doelgroep je niet meer serieus neemt. En dat is niet het idee.

Are we celebrating national cucumber day?

Grote evenementen als het WK voetbal, de Olympische spelen, de Elfstedentocht, maar ook feestdagen en andere bijzondere momenten zoals Kerst, Carnaval en Valentijnsdag zijn geschikt voor creatieve inhakers. Ook zitten er in een maand wel honderden nationale- en internationale feestdagen die je als inspiratie kunt gebruiken. Wij zijn persoonlijk fan van Global Champagne day en van de Dag van de Cappuccino. Maar ook bij de Internationale dag van de vrouw en ‘Day of awesomeness’ staan we natuurlijk even stil. Van voedsel tot internationale politiek en alles daartussenin, er is wereldwijd een overvloed aan dagen waar je mee aan de slag kan.

But how?

Inhaken lastig? Nee hoor! De meest succesvolle inhakers zijn juist lekker simpel en recht-voor-zijn-raap. Het gaat erom dat je het concept invult voor jouw bedrijf en je jezelf scherp, grappig en bovenal herkenbaar neerzet. Kies momenten die iets met je merk te maken hebben en die inspelen op zaken die bij je doelgroep leven. Bij het kiezen van een dag is de verleiding natuurlijk groot om alleen voor de meest populaire dagen te gaan. Niet zo raar, maar grote kans dat je met heel veel andere bedrijven concurreert en dat de kans om op te vallen dus aanzienlijk verkleint. Houd hier rekening mee als je gaat beginnen.

Let’s get started

Om je op weg te helpen bij het gebruiken van inhaakdagen in je content strategie, hebben we een officiële De Marketingmeiden inhaakkalender gemaakt die je hier kunt downloaden. De lijst is niet definitief en deze data en hashtags kunnen nog wel eens worden gewijzigd of aangevuld. Maar het is een goed startpunt voor bedrijven die meer willen weten over wat er momenteel trending is en hoe ze hun content kunnen plannen op een manier die leuk en interessant is voor hun doelgroep. Wil jij een content strategie die helemaal aansluit bij de wensen en interesses van je doelgroep zonder dat je zelf iedere maand naar je content kalender moet te staren tot je inspiratie krijgt? Laat ons er eens naar kijken! Gelijk een kopje koffie drinken?