Een van de toppers onder de social media kanalen is natuurlijk Instagram. Via deze app posten meer dan een miljard gebruikers (waaronder wijzelf) foto’s en filmpjes, voegen ze hashtags toe of maken ze leuke heen-en-weer bewegende boomerangs die ze vervolgens delen met hun volgers. Terwijl Facebook zich richt op het verbinden van mensen met berichten van familie en vrienden, is Instagram “het nieuwe platform voor merken” waar de betrokkenheid hoog is, volgers loyaal zijn aan een merk en echte doelen kunnen worden bereikt. Uit onderzoek van Instagram blijkt dat gebruikers gemiddeld minimaal één bedrijfsprofiel per dag bezoeken, over exposure gesproken!

EASY PEASY LEMON SQUEEZY

Door de focus op ‘visueel’ is Instagram automatisch een interessante plek om producten of services te presenteren. Het is hét kanaal geworden om producten te laten zien, om het verhaal erbij te vertellen en om mensen te inspireren. Het instellen van een bedrijfsprofiel is helemaal niet zo lastig. Instagram maakt gebruik van makkelijk doorloopbare stappen en laat jou grotendeels zelf kiezen wat je wil instellen voor jouw bedrijf. Daarnaast kun je met Instagram Business Tools makkelijk inzicht krijgen in de voortgang en resultaten van je bedrijfsprofiel. Met al die statistieken over likes en bereik ben je nu officieel beginnend online marketeer; lekker bezig!

ER WAS EENS…

Het fijne aan Instagram is dat je niet constant bezig hoeft te zijn met het aanprijzen van jouw product en waarom deze wel niet de beste is. Nou ja, dat ben je eigenlijk wel, maar dan een stuk subtieler én je hebt er meer opties voor. Bij Instagram draait het een stuk meer om het verhaal rondom jouw product en merk. In sommige gevallen is dat duidelijk: een kledinglijn kan de kleding in een ‘look’ laten zien en een restaurant kan dit-moet-je-proeven foto’s van de gerechten posten. Laat zien hoe jouw product een probleem oplost, waarom klanten jouw product móéten hebben én showcase ook vooral succesverhalen. Mensen vertrouwen op aanbevelingen en zo creëer je gemakkelijk het ‘dat wil ik ook’ effect.

DEEL DE HECK OUT OF IT

Nergens is het zo gemakkelijk om berichten van klanten te delen als op Instagram. Je krijgt automatisch bericht wanneer je genoemd wordt en kunt hier handig op inspelen; plaats een leuke reactie onder hun bericht, stuur ze persoonlijk een privé bericht of deel het bericht op jouw eigen account. Interactie en betrokkenheid zijn een match made in heaven: Wanneer klanten merken dat je als bedrijf actief op hen reageert, zullen zij automatisch meer betrokken raken bij het merk.

PUT YOUR MONEY WHERE YOUR MOUTH IS

Instagram kan ‘organisch’, onbetaald, al geweldige bedrijfsresultaten opleveren, maar het kan ook de moeite waard zijn om te investeren in Instagram advertenties. Met Instagram Ads krijgen bedrijven de mogelijkheid om hun berichten op het scherm te krijgen van een nog groter, breder en gerichter publiek. Naast het vergroten van het bereik van je bedrijf, kun je met Instagram advertenties specifieke call-to-action-knoppen toevoegen waarmee gebruikers rechtstreeks vanaf Instagram actie kunnen ondernemen. Hierdoor wordt het aantal benodigde stappen om ze naar je website of promotie te krijgen, nog kleiner en is de kans op succes dusdanig veel groter.

CONCLUSIE

De reden waarom de meeste bedrijven Instagram niet gebruiken, is dat ze wel weten wat ze willen posten, maar dat het aan tijd en creativiteit ontbreekt om echt lekker aan de slag te gaan met social. Snappen we helemaal, maar is geen reden om niet een actief bedrijfsaccount te hebben op Instagram. De Marketingmeiden geven jouw social media strategie een flinke boost en we openen de deuren naar een nieuw publiek voor jouw business. Je kan ons bereiken via koffie@demarketingmeiden.nl. Niemand hoeft te weten dat wij erachter zitten. Our little secret. 😉