onmisbare instagram stories

Maak jouw 24-uurs content onmisbaar!

Voor veel bedrijven zijn Instagram stories vooral een zeer tijdrovende bezigheid waar op het eerste gezicht maar weinig nut achter schuilgaat. Toch is het een belangrijk onderdeel van een goede social media strategie. Het toverwoord hier is namelijk, interactie. In een eerdere blog vertelde we je al eens over ephemeral content en waarom mensen hier zo lekker op gaan. Vooral de stories op Instagram zijn een enorme hit en volgens menig marketeer worden de stories op jouw Instagram account op een gegeven moment misschien wel belangrijker dan de feed. Tijd dus om eens te kijken naar wat je er als bedrijf mee kunt. In onze blog geven we je een aantal functionaliteiten en leggen we je uit hoe jij deze in kunt zetten.

Hashtags

Instagram is all about hashtags. Sinds kort kunnen volgers ook een hashtag volgen en krijgen ze posts en stories met deze hashtag te zien in hun tijdlijn. Wil je beter gevonden worden? Hashtags are the way to go. Je kunt de hashtags ook onzichtbaar voor volgers maken, pas dan de kleur en grootte van de tekst aan en sleep de hashtag op een onzichtbare plek. Zo word je wel gevonden op de hashtag, maar is dit niet zichtbaar voor volgers.

Vermeldingen

Ga je een leuke nieuwe samenwerking aan, wil je één van je werknemers in de schijnwerpers zetten of is er gewoon iemand die een shout-out verdiend? Tag diegene in je stories! Door iemand te taggen, kan diegene de story gemakkelijk delen op zijn of haar account, waardoor jouw bericht een lekker bereik krijgt. Hierbij geldt hetzelfde als bij de hashtags ook een tag kun je verkleinen en van kleur veranderen.

Locatie

Sommige locaties, bijvoorbeeld een beurs of een restaurant, hebben hun eigen story op Instagram. Wanneer je deze locatie tagt in die locatie, komt jouw story in dat van die locatie. Zo bereik je mensen buiten je eigen netwerk die geïnteresseerd zijn in deze locatie.

Polls

Met een poll geef je volgers de mogelijkheid om hun stem uit te brengen op een dilemma. Dit kan iets inhoudelijks zijn waarvan je later de feedback echt kunt gebruiken, of iets simpels om die interactie op gang te krijgen. Een poll hoeft niet altijd een voor/tegen stelling te zijn, je kunt ook prima een poll maken met twee super enthousiaste antwoorden. Het gaat uiteindelijk om de reacties hierop. 🙂

Slider

Met een slider kunnen volgers door te schuiven aangeven wat zij vinden van een bepaalde zaak. Een beetje zoals een schaal van 1 tot 10, maar dan zonder de getallen. De uitslag van de slider kun je later weer delen in je stories. Ook deze functie kun je goed gebruiken voor feedback van de volgers of de vraag hoe tevreden ze over iets zijn.

Vraag

Het is nu mogelijk om volgers direct een open vraag te stellen. Zij typen hun antwoord in de balk en de antwoorden hiervan kun je delen. Zo kun je bijvoorbeeld op een snelle manier ‘veel gestelde vragen’ verzamelen en beantwoorden, maar ook kun je om feedback vragen of volgers vragen laten stellen die het bedrijf in de stories kan beantwoorden.

Timer

Weet je nog dat we je vertelde over FOMO? Dat gevoel dat je niets, maar dan ook echt níéts wil missen? Probeer dan eens een aftellende timer, en watch them go wild! Tel af naar een belangrijk (of minder belangrijk 😉 ) evenement, een feestelijk moment of wat ons betreft naar het weekend. Zo bouw je gegarandeerd de spanning op en maak je je volgers nieuwsgierig Work that FOMO feeling. Volgers kunnen de timer namelijk volgen en krijgen een melding wanneer deze bijna afloopt, dit zorgt weer voor extra bezoekers op je profiel.

Bonus: Swipe up

Wanneer je meer dan 10.000 volgers hebt, krijg je van Instagram de mogelijkheid om vanuit je stories volgers naar een website te sturen. Wanneer ze omhoog swipen, komen ze direct op die pagina terecht. Handig voor een nieuwste blog, nieuwsbericht of bijvoorbeeld een product in de uitverkoop. Extra verkeer naar je website: we love it!

Conclusie

Instagram stories zijn de next big thing, dus je moet er toch echt aan geloven. Succes op Instagram komt je niet aanwaaien, maar vraagt om een sterke strategie met catchy content waardoor mensen nieuwsgierig worden naar het bedrijf. Het is vrij intensief, maar kan je een hechtere band met volgers en een hoop engagement opleveren. Ben je nog niet overtuigd of wil je meer uitleg? Bel 0103074125 of mail koffie@demarketingmeiden.nl zodat jij binnenkort je doelgroep prikkelt met de beste stories!