12 afkortingen in online marketing die je als ondernemer zou moeten kennen

DATUM

Ga je voor SEO of toch ook voor SEA, en kijk je dan naar de CPM of de CPC? Voor veel ondernemers is online marketing inmiddels net zo begrijpelijk als de Japanse taal, en dat kunnen we ons wel een beetje voorstellen. Vooral met al die afkortingen... Wanneer je ze doorhebt, zul je zien dat ze cruciaal zijn voor het succes van jouw online marketing. Daarom geven we je de 12 belangrijkste afkortingen en de betekenis zodat jij bij de volgende vergadering gewoon lekker mee kunt praten over de KPI’s en USPs.

Ga je voor SEO of toch ook voor SEA, en kijk je dan naar de CPM of de CPC? Voor veel ondernemers is online marketing inmiddels net zo begrijpelijk als de Japanse taal, en dat kunnen we ons wel een beetje voorstellen. Vooral met al die afkortingen…

De Marketingmeiden houden niet van ingewikkelde of wollige marketing taal, maar om een aantal afkortingen kunnen we helaas echt niet heen. Sterker nog: wanneer je ze doorhebt, zul je zien dat ze cruciaal zijn voor het succes van jouw online marketing. Daarom geven we je de 12 belangrijkste afkortingen en de betekenis zodat jij bij de volgende vergadering gewoon lekker mee kunt praten over de KPI’s en USPs 😉.

KPI – Key Performance Indicator

KPI’s worden gebruikt om het succes van een bepaalde actie of campagne te meten. Voorbeelden van KPI’s zijn het aantal nieuwe klanten, de groei in omzet, het aantal klachten dat verholpen wordt of het bereik van een account op social media.

CTA – Call to Action

De Call to action is de oproep aan bezoekers of volgers om een bepaalde actie uit te voeren. Leidt de bezoekers naar de website, geef ze de juiste info of maak ze nieuwsgierig. Zo kun je ze verleiden om die actie ook echt uit te voeren. Dit zul je dan weer terugzien in je CR (komen we zo op).

CR – Conversion Rate

Het conversiepercentage is het aantal succesvolle conversies van bezoeker tot betalende klant.

SEO – Search Engine Optimization

Zoekmachineoptimalisatie is het verbeteren van de organische vindbaarheid van de website. Als je met SEO aan de slag gaat, verdiep je je in de meest relevante trefwoorden, in de technieken om deze woorden zo natuurlijk mogelijk te verwerken op de webpagina’s en in het geregeld verversen van de content op de website.

SEA – Search Engine Advertising

Met SEA, of zoekmachinemarketing, focus je op het strategisch plaatsen van advertenties binnen de zoekmachine. Met betaalde advertenties kun je zelf bepalen op welke zoekwoorden je gevonden wil worden en betaal je per klik naar jouw website (cpc, keep reading!).

CPC – Cost per click

De ‘kosten per klik’ worden vooral gebruikt in SEA en in SMM. Bij CPC betaalt de adverteerder per keer dat een bezoeker klikt op een bepaalde link of advertentie. Het doel van zo’n online campagne is om zoveel kliks te genereren dat de CPC steeds lager wordt, terwijl het aantal bezoekers op de website stijgt.

CPM – Cost per mille

Wanneer het doel van de online campagne is om de naamsbekendheid van het merk te vergroten, kan het zijn dat CPM interessanter is dan CPC. Met cost per mille bereken je de kosten van iedere duizend keer dat jouw advertentie of banner wordt weergegeven.

FAQ – Frequently asked questions

Een lijst met veelgestelde vragen op een website kan gebruikt worden ter versterking van de klantenservice. Het neemt de meest voorkomende onduidelijkheden of vragen over het bedrijf of product weg bij de (potentiele) klant en kan ervoor zorgen dat zij sneller overgaan tot het kopen van het product of het opvragen van een offerte.

GIF – Graphics Interchange Format

Een GIF is een formaat afbeelding zoals JPEG of PNG. Een GIF afbeelding is meestal van een lagere resolutie en daarom minder belastend op een website. Wel is de kwaliteit van zo’n formaat veel slechter. Een GIF wordt vooral gebruikt om afbeeldingen te animeren en zo korte video’s te creëren. Deze staan inmiddels beter bekend als ‘een GIF-je’.

AVG – Algemene verordening gegevensbescherming

Deze wetgeving is per mei 2018 ingegaan en zorgt ervoor dat persoonlijke informatie beschermt wordt en niet zo maar online verspreid kan worden. Een bedrijf moet kunnen aantonen waarom het persoonsgegevens verzamelt en voor welke doeleinden ze deze gebruiken. Ook moeten bezoekers of klanten inzicht kunnen krijgen in de gegevens die worden verzameld en moeten zij deze kunnen verwijderen of wijzigen. Houd je aan deze regels, en je bent helemaal AVG-proof!

USP – Unique Selling Point/proposition

Een USP beschrijft wat jouw bedrijf anders maakt dan de concurrentie. Waarom jij net even anders bent en waarom klanten dus vooral bij jou moeten komen. De goedkoopste, snelste service, kortste levertijd of persoonlijke begeleiding kunnen bijvoorbeeld USP’s zijn die je kunt promoten.

SMM – Social media marketing

Met social media marketing worden alle activiteiten rondom het strategisch inzetten van social media voor een bedrijf bedoelt.

Conclusie

Je bent nu weer helemaal up-to-date over de belangrijkste begrippen uit de online marketing, maar weet je nu ook hoe je ze strategisch in kunt zetten voor jouw bedrijf? Als je er geen tijd of te weinig kennis voor hebt, mag je ons natuurlijk altijd even een mailtje sturen. Wij verzorgen graag jouw online marketing tot in de puntjes, en de afkortingen! 😉