Als je deze blog leest dan ben je waarschijnlijk verantwoordelijk voor het beheren van de social media kanalen binnen jouw bedrijf en loop je met regelmaat tegen een sociale muur op rondom content creatie. Want wat ga je plaatsen? Waarom komen er zo weinig reacties? Hoe kun je de rechtstreekse resultaten beïnvloeden? We gaan het je allemaal vertellen. Laten we beginnen met een favoriete slogan van Miss Business; ‘Without strategy content is just stuff’. Oftewel: leuk hoor, al die posts waar je zelf heel blij van wordt, maar zonder gerichte strategie erachter leveren ze weinig op. Zonde!

Alleen maar zenden

Waarom content creatie zo lastig is komt door meer dingen. De belangrijkste daarvan is de grootste valkuil die we vaak zien; bedrijven die vooral zenden en weinig vragen. Komt het je bekend voor? Je bent trots op je product of dienst en wil daar zo vaak en zoveel mogelijk iets van laten zien. Hoe leuk ook voor jou, het nadeel is dat jouw volgers niet getriggerd worden om te reageren, laat staan dat ze fan worden van jouw bedrijf. Oplossing: maak creatieve content. Laat je volgers een vraag beantwoorden, stemmen op een poll, kiezen tussen twee producten of laat ze een zin afmaken. Zorg dat ze ècht betrokken raken bij jouw social business en er onderdeel van worden.

Geen inspiratie

Een volgende uitdaging die we vaak horen is: ‘Ik heb geen inspiratie, echt geen idee wat ik nu weer moet posten’. En dat is best logisch, jezelf continu verplaatsen in wat nu het beste zou aanslaan is soms echt ingewikkeld. Je wilt creatief inspelen op bijzondere dagen, maar wel origineel blijven. Je producten of diensten lijken misschien niet spannend genoeg om genoeg af te wisselen of nog erger: je durft er eigenlijk niet zo goed ècht uit te springen op social media en blijft te bescheiden. Oplossing: maak een maandplanning, haak in op bijzondere dagen en download ‘De 30 content ideeën waar jij èn je volgers echt blij van worden’-sheet van onze grote zus: Miss Business. Mocht je dan alsnog een keer tegen de sociale muur oplopen; we vinden het best cool als je ons gewoon belt en zegt: ‘Hebben jullie een leuk idee wat ik vandaag zou kunnen posten?’. We denken namelijk graag met je mee.

Verkeerde doelen

Het laatste obstakel dat we willen benoemen is dat veel social media managers focussen op zoveel mogelijk likes en reacties. En natuurlijk gaat het óók om die interactie, maar je moet het doel niet uit het oog verliezen. Het doel is niet zoveel mogelijk likes. Het doel is nieuwe klanten en een hogere omzet binnen jouw perfecte doelgroep. Heb je een webshop? Dan is de kans groot dat mensen naar je webshop klikken en niet op like. Dat zegt niets over jouw post, wel alles over je strategie en over gedrag van mensen. Ze klikken maar één keer. En zeg eens eerlijk: heb je liever veel likes of liever meer potentiële kopers op je website? Dat laatste toch? Keep that in mind. Met een beetje geluk heb je nu weer enige inspiratie en een helder zicht. Mocht dat nou niet zo zijn, feel free to call for some advice op 0103074125. We love social media, ook de jouwe. Mailen of langskomen op kantoor mag natuurlijk ook altijd.