Pin je business vast op Pinterest!

DATUM

Wanneer je als bedrijf aan de slag gaat met social media, zijn Facebook, Instagram en LinkedIn vaak de eerste en soms ook enige kanalen die besproken worden. Pinterest wordt vaak over het hoofd gezien, maar kan voor jouw bedrijf ook heel interessant zijn. Pinterest is eigenlijk een kick-ass verzamelplek vol mogelijkheden tot organisch verkeer naar jouw website. Google loves verkeer op je website.

Wanneer je als bedrijf aan de slag gaat met social media, zijn Facebook, Instagram en LinkedIn vaak de eerste en soms ook enige kanalen die besproken worden. Deze drie zijn het populairst en hun functies en doelen zijn voor veel bedrijven lekker overzichtelijk. Een kanaal dat vaak over het hoofd wordt gezien, maar wellicht van grote waarde kan zijn, is Pinterest.

Inspiratie is key

Pinterest steekt net even anders in elkaar dan Facebook of Instagram. Op Pinterest draait het om inspiratie, van recepten tot reizen en van kleding tot meubilair. Overal zijn pins en boards voor te vinden. Een pin is een afbeelding of video die bewaard wordt op Pinterest en boards zijn de verzamelingen van zulke pins. Vaak zijn deze gecategoriseerd op thema of onderwerp. Op deze manier creëer je op Pinterest heel gemakkelijk een soort moodboard. De meest voorkomende boards zijn die van recepten, bruiloften en kledinginspiratie. Een pin afbeelding is een opvallende, scanbare en vaak mooie foto of infographic van een bepaald onderwerp die de aandacht van de volger trekt en vasthoudt.

Alles is gelinkt

Het bijzondere aan Pinterest is dat zo’n pin helemaal niet ‘zomaar’ een pin is, maar ook een link naar jouw website. Vaak linkt zo’n pin terug naar een bijpassende blog of naar de productpagina waar dat jurkje van de pin te koop is. Pinterest is eigenlijk een kick-ass verzamelplek vol mogelijkheden tot organisch verkeer naar jouw website. Google loves verkeer op je website. Voor veel bedrijven is Pinterest de perfecte mogelijkheid om producten of diensten op een visuele manier te presenteren. Jongere en online klanten raadplegen Pinterest als informatiebron voordat zij een product aanschaffen. Het feit dat je direct door kunt klikken naar de desbetreffende website, speelt hierin een grote rol.

Pinterest for business

Pinterest is niet per se voor ieder type bedrijf geschikt. Een Pinterest account actief bijhouden is vanwege de visuele input heel intensief werk. Bedrijven waar een hoop foto- en videomateriaal beschikbaar is, kunnen dit gemakkelijk hergebruiken om toffe pins te creëren en zo extra verkeer naar de website te leiden. Dit zijn bijvoorbeeld:  kledingmerken, reisorganisaties, bloggers en DIY’ers.

Conclusie

De underdog van social media heeft meer potentie dan veel mensen denken en wordt dan ook door menig bedrijf niet overwogen in de social media strategie. Toch kan een bedrijfspagina op Pinterest de sales en het verkeer naar de website een lekkere boost geven. Benieuwd of Pinterest jouw bedrijf iets kan opleveren? Kom eens koffie drinken!